Grenzeloze mogelijkheden maar ook...
Web 2.0 brengt je in aanraking met de grenzeloze mogelijkheden maar je ogen sluiten voor de keerzijde van de niet te stuiten ontwikkelingen kan niet. Zoveel te doen , zo weinig tijd.
Er is geen Escape.. maar dat wist ik .
We gaan natuurlijk voor de grenzeloze mogelijkheden..
De wereld verandert in verbijsterend snel tempo. De bibliotheek verandert ook. Stastische gegevens bieden inzicht in gebruik. Ik was eerst nog zo naief om te denken dat dat alleen maar kansen zou bieden. Maar dat is niet zo. ..
Gebruik wordt gerelateerd aan kosten en de waarde van onze dienst verlening is moeilijk meet -en aantoonbaar.
Achter de schermen wordt heel hard gewerkt aan het verbeteren van de dienstverlening ...Natuurlijk maken we dankbaar gebruik van nieuwe kansen om onze klanten te bereiken .
Website
Via de website is de dienstverlening van de bibliotheek zichtbaar .Via internet is ons bedrijf te zien 24 uur per dag. Verbeteren van de dienstverlening ,meer producten en diensten , meer gemak voor de klant.Cultureel aanbod.Er kan meer , de klant wil ook wat er elders kan.
RSS feeds: ook op onze website. Niet iedereen weet dit. Dit beter zichtbaar en beter toegankelijk maken is nodig .Maar nieuws is nu nog verbonden aan de agenda. En de agenda wacht met smart op ons nieuwe activiteiten programma. Ook dat is de realiteit: hoe meer er kan, hoe meer je inzicht krijgt in wat er verder nog mogelijk en wenselijk is. ... En snel graag ...heel erg snel...
Aanwinsten: zo getoond is het zeker degelijk en bruikbaar maar de klant wil meer....Ons 'goud' staat zo nog teveel 'op zolder'.
Dat vindt ik momenteel het meest frustrerende : ik weet wat nodig is...
Bij digitaal gebruik is de inzet van taal en beeld anders dan bij drukwerk. 'Brons' in de etalage levert zeker niet altijd het beoogde resultaat.
Apps
Digitale ontwikkelingen gaan snel. Er worden allerlei apps ontwikkeld :een maakbare wereld. De boekensalon-app van NBD/Biblion overtreft die van Bol.com volgens Boekblad.
Blog
Uitstekende manier om 'verbinding' met de klant te maken. Gebruiken om een beeld te geven van het werk achter de schermen . Wat we doen maar vooral ook duidelijk maken waarom en wat het effect is. Te beginnen met de Nationale Voorleesdagen. We vertellen meestal wel wat we doen maar waarom kan beter onder de aandacht gebracht worden. De waarde van voorlezen, voorleestips en de prachtige prentenboeken die bij ons geleend kunnen worden. Een foto van een oppasopa die zijn kleinkind voorleest...
Maar vooral niet alleen maar 'zenden',... inzet moet zijn om ook reacties van klanten te krijgen 'ontvangen' en daar iets mee te kunnen doen en vervolgens weer over te communiceren. Pas dan benut je de sociale media en krijgt de functie een meerwaarde.
Naast extern is ook interne betrokkenheid zo te vergroten.
Geweldig dat er al weer een 2e ploeg met de 23 dingen aan de gang is. Die betrokkenheid houden en talenten benutten bij de verdere uitrol van acitiviteiten van de BB dat is een geweldige kans.
De dienstverlening van ons bedrijf beter verkopen en reacties van klanten terugkoppelen. Ook daar weer , niet alleen maar schriftelijk ook digitaal communiceren voortaan waarschijnlijk ook via twitter, hyves, facebook ...
De markt en digitaal gebruik....
Om beter gebruik te kunnen maken van digitale media is meer inzicht in gebruik nodig. Alleen dan kan zijn doelgroepen gericht te benaderen. Van Google en Twitter worden nu prachtige jaaroverzichten gepubliceerd. Maar ja die reclame..hoe gaan we hiermee om....door reclame wordt er zoveel meer mogelijk..of bewaren we juist onze onafhankelijkheid ?
Digitale nieuwsbrief
Onze digitale nieuwsbrief krijgt een nieuw platvorm. Hoera !
Meer zicht krijgen in het gebruik.Een klanthistorie word opgebouwd en doelgroepen kunnen zo tzt gericht worden benadert .TZT.....
Geweldig spannend om te werken aan de mogelijkheden die we nu hebben en die leren beter te benutten ... Web 2.0 maakt dit mogelijk.
Nou da's een mooi pleidooi en nog niet eens halverwege... ;-)
BeantwoordenVerwijderenJe hebt helemaal gelijk dat web 2.0 een hoop mogelijk maakt, vooral ook tweerichtingsverkeer. Daarvoor moet je je wel verdiepen in de informatiebehoeftes van je klant. Weten wat hij/zij doet op internet, waar hij zich bevindt em hoe je hem het makkelijkste kunt bereiken. Dan pas kun je de juiste 2.0 strategie bepalen, uitgaande van de behoefte van de klant.