zondag 9 januari 2011

19.Sociale netwerken

Niet óf maar hoe !
Waar je als privépersoon zelf de keus kan /mag/moet maken of je je leven wil 'verrijken' met de mogelijkheden die sociale netwerken  je bieden ligt die keus voor bedrijven ,m.i.  niet zo 'vrijblijvend '. Dus ook niet voor  Bibliotheek Bollenstreek.
Digitale ontwikkelingen gaan snel : het niet , of onvoldoende , benutten van de mogelijkheden is allang geen optie meer.Zeker nu niet.
Onze klanten hebben al jaren geleden aangegeven dat zij meer gemak en meer sevice willen.
Communiceren :
Beter communiceren met de klant is  natuurlijk de 'uitdaging '.
Niet óf , maar hoe sociale netwerken  het best ingezet kunnen worden is nu de vraag .
Communiceren met de klant kan op veel verschillende manieren .Uiteraard ook digitaal. Gebruik maken van digitale mogelijkheden zoals de website en de digitale nieuwsbrief is allang niet voldoende meer...
Wie, wat, hoe ??

De verbinding
Zenden én ontvangen, werken aan de dialoog : de verbinding . Het is niet voor niets dat bedrijven tegenwoordig naast RSS ook via Twitter, Hyves en Facebook en Linkedin te volgen zijn.De klant zoekt steeds vaker horizontaal door zijn digititale contacten .
Gebruik  maken van sociale netwerken is e.en belangrijke KANS voor de bibliotheek . Maar ook NOODZAKELIJK.

  • Profileren
Kans om te werken aan het profileren van ons bedrijf : wie zijn wij en wat doen wij.Ons beter profileren bij diverse doelgroepen.
  • Verbinding
Door gebruik te maken van sociale netwerken kunnen wij werken aan verbinding met de klant .Niet alleen zenden maar ook ontvangen (luisteren)  en vervolgens de dialoog aangaan. Betrokkenheid versterken: over en weer dus!
  • Kennisdeling
Via sociale netwerken is kennis te delen. De bibliotheek heeft een kerntaken op het gebied van o.a. lezen en leespromotie en mediawijsheid. Door de inzet van sociale netwerken is kennis doeltreffend te delen.




Library  Thing
De eerste 23 dingen groep heeft bewust gekozen voor de inzet van Library Thing op onze website.Als sociaal netwerk voor boekenliefhebbers.Hier is veel tijd en energie ingestoken. Een kritische  evaluatie is wat mij betreft nu aan de orde. Of ,en hoe nu hiermee verder.
Is de inzet zoals het nu op onze site staat doeltreffend .Kan het beter, kan het anders ? .. 
Een groeiende community voor boekenliefhebbers ...Het delen van persoonlijke informatie over boeken én aantrekkelijk gepresenteerd .Met aantoonbaar resultaat. ...
Hoe kunnen wij dit bereiken ? 



   

2 opmerkingen:

  1. Je standpunt is duidelijk: Niet óf, maar hoe..

    Over Library Thing van de vorige groep, hier is inderdaad veel tijd en energie ingestoken. Dit is gestokt door diverse factoren. Waarvan een belangrijke oorzaak tijd en formatie is.
    Neemt niet weg dat 't nu nuttig is om te bekijken hoe we verder gaan.

    Succes verder.
    ik zie je morgen weer... vast met een heldere blik, want je bent wel héél erg opgeschoten deze week!Je bent nu wel erg dicht bij de eindstreep!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je stipt een paar belangrijke punten aan escape. Als eerste dat je als bibliotheek niet alleen moet zenden via bijvoorbeeld sociale netwerken maar ook ontvangen. Hiermee kan je een dialoog starten met je klanten en is de kans ook groter dat er via dit medium een 'relatie' ontstaat.

    Daarnaast benoem je een paar hele goede vragen om de doeltreffendheid van LT te toetsen. Alleen door het regelmatig evalueren van zo'n toepassing kom je als bibliotheek steeds meer bij een variant die aansluit bij de wensen van jullie klanten.

    Goede blog post escape!

    BeantwoordenVerwijderen