maandag 27 december 2010

12. Twitter

Mijn reactie op de eerste tweet die ik ooit voorbij zag vliegen... wat een onzin ...
Tot mijn verbijstering zag ik echter Tweede kamerleden terwijl zij aan het Twitteren waren....Daar kon zo te zien  geen spreker tegenop ....heel onbeschoft kwam die 'gedeelde aandacht'op mij over...maar :  berichten die via Twitter verspreid waren kregen wél de  aandacht van de media ..en werden dus blijkbaar ook gevolgd door journalisten....
Als je er eenmaal op gaat letten...
Schaatsers communiceerden via Twitter over de toestand van het ijs, demonstraties , waar het leuk was...en waar absoluut niet .Overal dook het 'follow me on Twitter ' vogeltje op.
Wat is dat nou? Ook op websites van bibliotheken!
Blijkbaar had ik het verkeerd begrepen!
Onderzoek
Via Frankwatching , Marketing facts, Bibliotheek 2.0  enz. enz.. al zolang een overvloed aan informatie: 10 grootste Twitter ergenissen, schrijftips voor Twitter en de komst van Twitteranalytics...Had zo gehoopt dat ik me daar niet in had hoeven verdiepen..Escape ..Helaas...
Bibliotheken met het Twitter vogeltje op hun website : ik kon ze zo verzinnen. Ik weet inmiddels welke organisaties sociale media inzetten ::waarom én ook hoe .
Bibliotheek Bollenstreek toch ook ?
Met inmiddels een tweede lichting 23 dingen cursisten enthousiast aan de slag waaronder 'The Boss' meende ik wel mondeling pleidooi voor de introductie van Twitter voor de BB in te kunnen zetten. Met de komst van een activiteitenprogramma als kader en de 140 tekens als beheersbare tijdsinvestering ..... En wat te denken van de actieve participatie van talentvolle 23 dingen cursisten? Maar helaas: Strike one ..
Nogmaals per mail: inmiddels veel meer bibliotheken waren op Twitter te volgen .Al bekend bij de 'The Boss' die uiteraard goed op de hoogte is . Per omgaande een reactie... Strike two ...Maar we're getting there:  er moet eerst een plan komen...Geen onredelijke reactie maar toch ...al die projectplannen...zand in de motor ...no time to lose...
En dan ...Hoera : Wij gaan ook Twitter inzetten ! 
Onderzoek is er inmiddels uiteraard al gedaan..Via Marketingfacts wordt inzicht gegeven wie de gebruikers zijn van Twitter in de USA en via Twirus in Nederland .
De kracht der ervaring...
Begrijp inmiddels de kracht van Twitter: een combinatie van  persoonlijke verbinding en kennisdeling. Moet er zelf niet aan denken om allerlei privé beslommeringen met de rest van de wereld te delen maar begrijp wel hoe dat werkt... Het wordt wel steeds ingewikkelder....Je wilt toch niet via Twitter vernemen dat......
'Elk voordeel heb z'n nadeel ' 
Onze ervaring
Gaan we nu opdoen...Zenden en ontvangen...contact met de klant..we hebben nu zoveel middelen om in te zetten..
Niets te verliezen en toch ... heel erg nieuwsgierig wie onze followers worden !
Spannend!



  

5 opmerkingen:

  1. Er moesten even wat hobbels worden genomen zo te lezen, maar jullie zijn vanaf nu dus ook via Twitter te volgen. Leuk! Wat is jullie Twitternaam? Want dan voeg ik jullie gelijk toe aan mijn bibliotheeklijst!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De BB is nog niet helemaal zover...maar dat is een kwestie van tijd..Het akkoord is er ...En "The Boss" twittert er inmiddels vrolijk op los ....De kracht der ervaring...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. dus toch..
    Hobbels leken bergen..
    en nu...
    akkoord voor Twitter is er ...?
    Lang stil staan bij de keuzes of wij ons als BB al dan niet op het web2.0 gaan bewegen kan veel onnodige vertraging op leveren, maar het is wel nuttig om even stil te staan bij de vraag...Wat willen we met Twitter.
    Wat gaan we zoal twitteren:

    *Onze activiteiten?
    *Het aantal bezoekers die hier al dan niet op af komen?
    *Reacties op de komende bezuinigingen?
    *Politieke standpunten?
    *Standpunten BB? (wiens)
    *effecten van Ebooks?
    *Personeelsontwikkelingen?
    *vergrijzing:)

    Ik gooi maar wat knuppels..
    Mogelijkheden te over,
    Maar wel belangrijk genoeg om hier over na te denken. Nog los van de vraag wie houdt de continuïteit in de gaten?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed om van te voren te bepalen hoe en wat de BB gaat twitteren. En nog belangrijker om continuïteit te garanderen, geen tweets is negatieve publiciteit denk ik. Maar als de piketpaaltjes eenmaal geslagen zijn, dan hup, twitteren maar! En gaandeweg sturen en schaven.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Stel me voor om, mogelijk met een vernieuwde 23 dingen werkgroep, de inzet van sociale media binnen de BB vorm te geven.Heb dit ook voorgesteld voor het jaarwerkplan.Er zijn uiteraard meerdere opties. Belangrijk om eerst intern deze vorm van (gedeeltelijke)externe communicatie af te stemmen.Maar wel blijvend aan- dacht aan de 'verbinding'.

    Om nu maar even bij Twitter te blijven:
    afspreken of en hoe we Twitter gaan inzetten is zeker nodig.Kader en doel liefst zo Smart mogelijk formuleren wat wie en waarom we willen bereiken. En het beoogde effect natuurlijk.
    Het beeld versterken van onze kerntaken naar buiten als basis wat mij betreft : leespromotie, mediawijsheid en culturele programmering. Zenden maar vooral ook goed kijken hoe we reacties kunnen oproepen en vooral wat we daarmee kunnen doen..Interactie blijvend stimuleren.

    De mengeling van werk en privé : hier worden momenteel ook door bedrijven afspraken over gemaakt: geen overbodige luxe lijkt me.

    Er is het nodige onderzoek gedaan naar de gebruikers van Twitter oa. door Twirus. Ook door collega bibliotheken wordt er al een poos getwitterd.
    Je ziet dat er zeker aandacht moet worden besteed aan inhoud en frequentie .
    ProBiblio is ook bezig met onderzoek naar het gebruik van sociale media door bibliotheken..
    Hoop dat de resultaten binnen niet al te lange tijd beschikbaar komen en dat wij hier ook ons voordeel mee kunnen doen! We hebben geen tijd om allemaal het wiel uit te vinden. Onwikkelingen gaan supersnel...Kiezen moet!
    Kosten en baten: juist nu heel belangrijk maar ook theorie van de 23 dingen in praktijk brengen binnen de organisatie: De kracht der ervaring niet onderschatten.

    BeantwoordenVerwijderen